sunnuntai 9. toukokuuta 2010

'CAUSE IT'S ANOTHER DAY FOR YOU AND ME IN PARADISE

Kulunut viikko tuntuu ihan unelta nyt kun istun yksin koneen ääressä, Hampurissa. Sain katsella paratiisinpalasia Kroatiassa (mistä olin haaveillut jo pari vuotta) ja niihin verrattuna Saksa tuntuu aikas harmaalta. Watch out, matkakertomushehkutusta siis luvassa!

ma 5.5. Heräsimme serkkuni, K-M:n (joka oli saapunut Hampuriin edellisiltana), kanssa pirteinä lähes olemattomien yöunien jälkeen klo 3.45. Väsyneet peilikuvat herättivät pelkkää hilpeyttä, joten aamu alkoi naurulla (parempi niin). Olimme Stuttgartin lentokentällä jo ennen kahdeksaa aamulla ja maleksimme siellä n. neljä tuntia, todella "hehkeinä". Ja voi apua, Stuttgartin lentokenttä oli ehkä ainut pettymys koko matkassa - jouduttiin käymään kauhea "taistelu", jotta saatiin edes vähän ruokaa jostain...Passikontrollissa virkailija kysyi minulta "Is it too cold in Finland?" ja ajattelin heti, että miten niin Suomessa?! Sitä voi siis ihan hämääntyä omasta suomalaisesta passista. No mutta, puolentoista tunnin päästä oltiinkin sitten jo Kroatiassa. Splitin pienellä kentällä oli vastassa ihana lämpö ja ihania palmuja! Matkustimme bussilla n. 30 km keskustaan ja kuolattiin maisemia. Hostelli löydettiin paikallisen naisen opastuksella (meikäläisen suuntavaisto olisi TAAS vienyt ihan vikasuuntaan) ja hostellin ovella meitä odotti mr. Raspudic. Huoneemme oli positiivinen yllätys, oma pikku keittiökin löytyi. Illaksi suuntasimme ruokakauppaan, syömään ja ihastelemaan auringonlaskua ensimmäisille rannoille. Kaikki oli niin kaunista!

ti 6.5. Masennuimme aamulla hiukan, kun kävimme paikallisessa turisti-infossa, jossa näimme tulevien päivien sääennusteita. Luvassa oli niiden mukaan tuulta, sadetta ja n. 16 asteen lämpötiloja (lopulta ainoa sadepäivä oli vain lähtöpäivämme lauantai). Päivällä kiertelimme vanhaakaupunkia eli lähinnä Diocletianuksen palatsia (rakennettu 300-luvulla) ja sen ympäristöä. Iltapäivällä lähdimme nousemaan kaupunkia ylös, kalliolle kukkulalle, isolle puisto/näköala-alueelle. Sillä reissulla vierähtikin useampi tunti. Paluumatkalla istuimme parhaimmassa tietämässäni näköalakahvilassa! Loppuillan saldo oli matkamuistokauppiaan lahjoittama "your place or mine?" -avaimenperä...hurmaavaa.

ke 7.5. Lähdimme aamupäivällä liikkelle kohti Sibenikin kaupunkia ja luonnonpuisto Krkaa. Reissu oli paikallisen matkatoimiston järjestämä ja meillä oli ihan luksusoltavat, kun saimme tehdä matkaa parin japanilaisturistin kanssa pikkubussissa. Kuski ja opas oli samassa paketissa = tosi mukava ja ystävällinen kroatilainen mies, joka puhui erinomaista englantia, kertoi ummet ja lammet Kroatiasta, kyseli meiltä Suomesta, tarjosi paluumatkalla omatekoista likööriä ja teki kaikkensa, jotta asiakkaat olisivat tyytyväisiä. Krkan luonnonpuisto oli jotain aivan uskomatonta eli unglaublich auf deutsch (siitä tulikin eniten käyttämämme sana K-M:n kanssa matkan aikana).

to 8.5. Lähdimme aamusta taas kohti uusia rantoja, liotimme jalkoja meressä ja kärvensimme nahkaa (koska luulimme, ettei mukamas tulekaan niin kuuma ja aurinkoinen päivä...) Päivän kiertelimme markkinoilla ja alkuillasta päätimme palata rannalle, tällä kertaa bikinit mukana. Aah, iltauinti Adrianmeressä ja iltapalaksi mansikoita rannalla! Kierrettiin vielä niemi melkein ympäri ja istuttiin torille värjöttelemään.

pe 9.5. Viimeiselle päivälle ei ollut oikeastaan valmiita suunnitelmia. Oltiin puhuttu lauttareissusta saaristoon, mutta jotenkin vierastettiin sellaista "herätään aikaisin aamulla ja ollaan koko päivä menossa" -ajatusta. Koska päivä oli taas todella lämmin, päätettiin lopulta matkustaa tunti lautalla Bracin saarelle. Brac oli todella kaunis, vaikka siellä olikin yllätykseksemme paljon viileämpää (lämmintä silti) kuin Splitissä. Hyvää ruokaa ja kaunista luontoa. Illalla olimme jo taas Splitin keskustassa, jossa järjestettiin ulkoilmakonsertti. Jos koko matka siihen asti oli ollut ihanan rauhaisa (ei väentungosta tai liikaa turisteja), niin perjantai-ilta oli jotain aivan muuta. Tuntui, että torille oli meidän lisäksemme pakkaantunut vähintään kaikki Kroatian n. 4,4 miljoonaa asukasta. Tulin huonovointiseksi siinä väenpaljoudessa ja kuumuudessa, joten lähdimme aika aikaisin takaisin hostellille. Lopulta katselimme kyseistä konserttia telkkarista (sitä näytettiin suorana kahdella eri kanavalla!) ja myöhäisillan ilotulituksetkin näimme telkkarinruudulta (ja kuulimme ulkoa) :D

la 10.5. Aamupäivän sateessa lähdimme bussilla kohti lentokenttää. Germanwings sekoili kentällä, mutta lopulta päästiin lähtemään vain n. 15 minuuttia myöhässä. Tällä kertaa meillä oli suora lento Hampuriin. Mä muuten rakastan lentokoneen nousuja ja pilviä! Suupielet kääntyivät hieman alaspäin, kun kapteeni ilmoitti, että Hampurissa on pilvistä ja +8 astetta lämmintä. Landungsbrücken, eli meikäläisen kotiasema, oli aivan järkyttävän täynnä ihmisiä. Tänä viikonloppuna vietettiin Hafengeburtstagia eli sataman synttäreitä ja kyseinen häppeninki osoittautui paljon paljon isommaksi tapahtumaksi kuin olin kuvitellut. Kävimme illalla katsomassa Planten un Blomenilla vesiurkuja (ne ovat taas alkaneet nyt toukokuussa) ja paluumatkalla s-bahn ei enää pysähtynytkään Landungsbrückenilla (vissiin liikaa porukkaa...), joten kävelimme sitten Reeperbahnin kautta satamaa ja kotia kohti. Ja taas oli ohjelmassa ulkoilmakonsertti! Oikeasti, jos edellisiltana oli tuntunut siltä, että ympärillä oli 4 miljoonaa ihmistä, niin lauantaina niitä oli vähintään 8 miljoonaa. Jäimme jammailemaan dj:n rytmien tahtiin ja päivittelemään hulluja saksalaisia! Juhlakansa oli ihan "pähkinöinä" :D Onnittelut niille, jotka joutuvat siivoamaan Landungsbrückenia viikonlopun jäljiltä...

Tänään saattelin serkkuni matkaan kohti Suomea ja jäin yksikseni potemaan "Kroatia-krapulaa".
Voi elämä, miten ikävöinkään loputonta rantaviivastoa, valkoista hiekkaa, turkoosia merta, vuoria, palmuja, huumaavaa tuoksua, appelsiinipuita, vanhankaupungin kujia, parasta matkaseuraa, unikkoja, Krkan vesiputouksia ja torikauppiaita! Ihmiset, käykää Kroatian rannikolla.

1. Saatan ehkä olla hieman kateellinen. Mutta iloinen kuitenkin että teillä oli niin hieno matka! Ojojoj vilka foton!

2. Päätettiin Mikan kanssa noudattaa sinun neuvoasi ja lähteä häämatkalle Kroatiaan. (Huomaatko, muotoilin asian niin, ettei kellekään tule kuvaa siitä että matkittaisiin?);) Mutta siis koko paikka tuntuu niin paratiisilta, että pakkohan sinne on päästä ihmettelemään. Voit antaa sitten meille hyviä vinkkejä :)

3. hei, hienoa! toiv. sait viimeisen fb-viestini, siinähän oli jo vähän "vinkkejä". elokuu on todennäköisesti vielä sesonkiaikaa (ja kuuma, kesä, kuumaa!), joten kannattaa alkaa jo tsiikailla lentoja&majoitusta.